Stockholms universitet

Yttrande över Dags för samråd om Roslagsbanan till City

Stockholms universitet har inbjudits av Region Stockholm att inkomma med synpunkter på samrådshandlingar för Roslagsbanans lokalisering sträckan Universitetet - Odenplan. Universitetet har följande att anföra i det reviderade förslaget. SU FV-1501-24.

 

Generella synpunkter

Stockholms universitet har ett stort intresse för infrastrukturutvecklingen i sitt närområde Frescati-Albano. Universitetet, med sina knappt 30 000 helårsstudenter och 5 500 medarbetare som med få undantag är lokaliserade till campusområdena på Norra Djurgården, är beroende av goda kommunikationer såväl till centrala Stockholm som till regionens norra delar. 

I nuläget upplever studenter och anställda att befintlig buss- och spårbunden trafik nått sitt kapacitetstak under vissa tider på dagen. Det vore därför ur universitetets perspektiv mycket välkommet med en förlängning av Roslagsbanan, som skulle göra den till ett resealternativ för fler och därmed avlasta annan kollektivtrafik till och från universitetsområdet.

Stockholms universitet konstaterar att det nya campus Albano med arbetsplatser för tusentals anställda och studenter samt över 1 000 bostäder inte omhändertas i förslaget. I dagsläget finns enbart buss att tillgå. Därför bör möjligheten att förlägga en ny station för spårbunden kollektivtrafik, i form av Roslagsbanan eller tunnelbana, i anslutning till Albano studeras vidare, oavsett lokaliseringsalternativ. 

Universitetet vill betona vikten av att minimera störningar (stomljud, vibrationer etc.) under såväl pågående arbete som under permanent drift. Till exempel bedrivs vid campus Albano forskning som är mycket ljudkänslig. Noggranna studier och prognoser över ljud från borrning och sprängning av ny tunnel behöver därför göras inför utbyggnaden. 
 

 

Alternativen

Alt B
En flytt av stationsläget vid Frescati till tråget norr om Vetenskapsakademin ser Stockholms universitet som en försämring av kommunikationerna till universitetet. 

Alt C
Sträckning i befintlig spårinfrastruktur och under Roslagsvägen gör att känslig bebyggelse ovanför påverkas i mindre utsträckning. Alternativet skulle även kunna möjliggöra ett stationsläge i tunnel vid Albano.

Alt F
Alternativ F möjliggör stationsläge ovan jord öster om Albano och bedöms i övrigt påverka arbetsplatser och bostäder vid Albano i mindre utsträckning.

Alt G & H
Sträckningarna medför ingen möjlighet till stationsläge vid Albano och innebär sannolikt en barriär i kommunikationerna mellan Frescati och Albano.

Alt K & L
Alternativen skulle kunna möjliggöra ett stationsläge i tunnel vid Albano. Sträckningen under befintliga byggnader vid Albano ställer stora krav på att minimera störningar (stomljud, vibrationer etc.) under såväl pågående arbete som under permanent drift.
Stockholms universitet ser alternativ B, G & H som minst fördelaktiga då de skulle påverka verksamheten vid Frescati och Albano negativt.

Alternativen C & F framstår därmed som de ur Stockholms universitets syn mest fördelaktiga. Vid ett alternativ där stationen Universitetet flyttas eller förändras bör det utredas om det går att skapa en bättre omstigningsplats som underlättar byte av färdsätt vid universitetet (kopplingen buss, Roslagsbana och tunnelbana).

Detta beslut är fattat av rektor, professor Astrid Söderbergh Widding, i närvaro av universitetsdirektör Åsa Borin. Studeranderepresentanter har informerats och haft tillfälle att yttra sig. Övrig närvarande har varit Rikard Skårfors, Ledningssekretariatet (protokollförare). Föredragande i ärendet har varit sektionschef Jens Dahlman, Fastighetsavdelningen.
 

På denna sida