Kravgränser på nationella prov

Hur fastställs egentligen kravgränserna för olika provbetyg på nationella prov? Vilka metoder används för att avgöra gränserna för olika provbetyg?

Vid utvecklande av prov, där kravgränser ska sättas innan provet genomförts, involveras verksamma lärare och olika metoder som används vid kravgränssättning används för att komma fram till lämpliga kravgränser för olika provbetyg. Länken nedan går till en föreläsning som Niklas Thörn och Niclas Evén höll vid Matematikbiennalen 2024. Niklas och Niclas, som båda är provutvecklare i PRIM-gruppen, presenterar olika metoder som används. De demonstrerar också praktiskt hur verksamma matematiklärares bedömningar av vad en elev bör kunna ligger till grund för gränserna. Föreläsningen är inspelad den 22 mars på Örebro universitet.

Se föreläsningen