Profiles

Axel Englund framför en vägg med bokhyllor.

Axel Englund

Professor

View page in English
Arbetar vid Institutionen för kultur och estetik
Telefon 08-674 73 26
E-post axel.englund@littvet.su.se
Postadress Institutionen för kultur och estetik 106 91 Stockholm

Om mig

Jag är professor i litteraturvetenskap och Wallenberg Academy Fellow vid Institutionen för kultur och estetik.

Undervisning

Jag undervisar bland annat om tolkningsteori och modernistisk lyrik, samt handleder doktorander och masterstudenter. Sedan 2018 är jag även samordnare för humanistiska fakultetens Masterprogram i litteraturvetenskap. 

Forskning

Min forskning kretsar kring relationer mellan ord och musik, i synnerhet från modernismen och framåt; opera, musikanknuten lyrik och prosaskildringar av musicerande tillhör exempelvis mina specialintressen. Utöver intermedialitet inkluderar mina teoretiska intresseområden bland annat hermeneutik, estetik, kritisk teori och genus- och sexualitetsstudier.

Ett spår i min forskning gäller den tyskspråkiga lyriken från 1900-talet och särskilt dess förhållande till musik som idé och praktik. Min doktorsavhandling behandlade den judiske förintelseöverlevaren Paul Celan, med fokus dels på musik som motiv och influens i Celans verk, dels på samtida tonsättningar av hans poesi. Den publicerades i bokform under titeln Still Songs: Music In and Around the Poetry of Paul Celan (2012, paperback 2016). Senare har jag även anlagt liknande perspektiv på exempelvis Rainer Maria Rilke, Nelly Sachs och Ingeborg Bachmann. Jag har också givit ut en bok om W.G. Sebalds ofta förbisedda poesi Landskapsläsning: Utfärder i W.G. Sebalds poesi (2016).

Mitt arbete med opera har särskilt fokuserat på konstformens framträdelseformer på scen idag. Under hösten 2020 utkommer boken Deviant Opera: Sex, Power, and Perversion On Stage, som handlar om erotiserad makt, fetischestetik och sadomasochism i samtida uppsättningar av operans kärnrepertoar (som till exempel Händel, Mozart, Wagner och Puccini). Jag har också varit gästredaktör för ett dubbelnummer av The Opera Quarterly med titeln Beyond the Performative Turn (nr. 1–2, 2019), som handlar om det levande framförandets egenheter, om teknologi och mediering, om opera och posthumanism, om experimentell indieopera och andra aktuella områden inom operaforsknignen.

För närvarande arbetar jag med ett forskningsprojekt om kammarmusik i det tidiga nittonhundratalets roman. Fokus ligger på litteraturens framställning av kroppen som gränssnitt mellan musik och sexualitet i en period då bägge genomgick omvälvande förändringar. Projektet avser att studera ett brett urval av romaner från perioden 1900–1930: såväl modernistiska grundbultar (Thomas Mann, Robert Musil och Marcel Proust) som mer förbisedda namn sätts i samband med dåtidens diskussioner kring musik, mediering och sexualitet.

Jag är även verksam som översättare av poesi och har bland annat givit ut svenska översättningar av W.G Sebald och Samuel Taylor Coleridge.

Senast uppdaterad: 13 januari 2020

Bokmärk och dela Tipsa