Ny kurs: Grupprocesser och relationer mellan grupper, 7,5 hp

Hösten 2024 startar Psykologiska institutionen en helt ny kurs i Grupprocesser och relationer mellan grupper. Kursen ger en introduktion till socialpsykologiska teorier och forskning om relationer mellan grupper.

Flygfoto över torg med människor med lång skugga. Foto: Gökhan Sirkeci från Pexels
Foto: Gökhan Sirkeci från Pexels

Kursen tar upp frågor som hur och varför sociala grupper skapas; hur medlemmar i olika sociala grupper förhåller sig till varandra; hur och varför grupper går in i konflikter; och hur socialpsykologiska teorier och forskning kan användas för att förbättra relationer mellan grupper med hjälp av försoningsinterventioner.

I kursen behandlas även frågor kring social identitet, fördomar och känslor i grupp. Vidare behandlas konflikter mellan grupper och interventioner som syftar till att förbättra relationer mellan grupper.

Kursen ges på helfart och på distans i terminsdel B (2024-10-03 – 2024-11-03).

Undervisningsspråk är huvudsakligen engelska.

OBS! Kursen kommer att öppna för sen anmälan inför höstterminen 2024. För dig som missade deadline, inte har sökt någon kurs eller vill ändra ditt val finns möjlighet att göra en sen anmälan via antagning.se från och med den 15 juli.

Du ansöker som vanligt via antagning.se.

Ett par frågor till Sabina Cehajic-Clancy, kursansvarig lärare

Sabina Cehajic-Clancy. Photo: Vanja Lisac

Varför ska man läsa just den här kursen i socialpsykologi?

I en tid där mänskliga interaktioner alltmer formas av sociala identiteter, förklarar den här kursen varför sociala identiteter är viktiga för människor och vilka interventioner som kan förbättra relationer mellan grupper.

Vem tror du kan ha störst nytta av att gå den här kursen?

Studenter, forskare, praktiker, regeringstjänstemän, yrkesverksamma som arbetar i internationella organisationer eller organisationer i det civila samhället – alla som antingen vill förstå psykologin bakom relationer mellan grupper eller någon som vill lära sig hur man faktiskt använder vetenskap för att lösa konflikter och bygga fred.

Grupprocesser och relationer mellan grupper, 7,5 hp

Läs mer om Sabina Cehajic-Clancy