Outlook

Outlook är den epostklient som universitets personal ska använda. Nedan hittar du tips och trix om programmet.

På resande fot kanske du hellre använder webmailen.

Varning för automatiska adresser

När du börjar skriva en adress i Till-fältet i Outlook så vill programmet vara hjälpsamt och fyller på med en eller flera adresser som den tror att du vill skicka mailet till. Många väljer då första bästa och råkar skicka mailet till fel adress.

På detta sätt har flera personer råkat skicka mail till exempelvis alla-at-psychology.su.se-bounces@lists.su.se i stället för till alla@psychology.su.se Motsvarande gäller även listan forskare och i värsta fall även helt andra adresser som inte har med våra listor att göra.

Om du alltså accepterar förslag på adress från Outlook så kontrollera NOGA att det är den adress som du faktiskt vill använda!!

Skapa och hantera signaturer

Skapa signatur i Outlook för Mac (230 Kb)

Skapa signatur i Outlook för Windows (213 Kb)

På sidan Mallar på Medarbetarwebben kan du se hur det ska se ut! (Fel länk i PDF ovan.)

Lägg till en profilbild

När du har ett fint profilfoto så kan det vara kul och trevligt att använda det även i Outlook för en mer personlig touch. (Annars visas SU-loggan.)

Logga in på webmailen, klicka på din kontomeny allra längst upp till höger i gränssnittet. Klicka på Ändra under platshållaren eller det gamla fotot. Klicka på Ladda upp foto och välj foto från din hårddisk. Ser det bra ut? Klicka på Spara.

Logga ut (i samma meny) om du vill återgå till att hantera mailen i klienten.

Autosvar/frånvaromeddelande

Logga in på webbmailen, klicka på verktygsmenyn (kugghjulet) och välj Automatiska svar. Börja med att välja Skicka automatiska svar och fyll i den övriga informationen. Observera att du kan ha olika svar inom och utom organisationen (SU). Klicka på OK när du är klar.

Manuell hantering av Lästa/Olästa meddelanden

En del personer står inte ut med att meddelanden markeras som lästa bara för att de varit markerade i förhandsvyn.

Du kan ändra detta så att du måste öppna mailet i ett nytt fönster eller manuellt markera det som läst för att detta ska ske. Det gör du genom att i Arkiv-menyn välja Alternativ/Inställningar, sedan E-post, och därefter Läsfönster/Läsa och göra dina val.

Slipp att bli utkastad från webmailen efter 15 min på din egen dator

Tycker du att du blir utkastad för fort när du använder webmailen?

Klicka då i rutan "Detta är en privat dator" på inloggningssidan så kan du vara inaktiv i 8 timmar istället för 15 minuter som är standard-alternativet.

MEN tänk på att göra detta endast på datorer du vet att du har uppsikt över så ingen obehörig kommer åt din brevlåda!

Nätfiske, bedrägerimail och spam

Var alltid misstänksam mot mail från personer som du inte känner. Svara aldrig på mail med tveksamt ursprung. Klicka aldrig på länkar i mail med tveksamt ursprung, särskilt om det gäller att uppdatera dina användaruppgifter och liknande. Ange aldrig dina lösenord, kontonummer, hela ditt personnummer och liknande i mail (och förstås inte heller om du trots allt råkat klicka på en länk i ett tveksamt mail).

Även om en del sådana här mail är skickligt gjorda så går det ofta att genomskåda dem. Stora företag skickar t ex troligen inte sina kundmail från adresser som slutar med .cn, .ru, .biz, .ninja eller liknande. Är det där mailet verkligen skickat till den adress som du har registrerad på tjänsten/företaget ifråga? Låter svenskan som att den är översatt med Google Translate? (Jag fick nyligen ett roligt exempel: Kära Kund, Hänsyn har tillfälligt stängts. Bekräfta ditt telefonnummer. Klicka här. Hm, nej, jag tror inte det…)

Om du tror att ett av dina konton kan vara i fara, så skynda dig att byta lösenord på den och på andra konton som kanske använder samma lösenord (= ej att rekommendera även om det kan kännas praktiskt). Om det gäller ditt universitetskonto kan det vara bra att höra av sig till Helpdesk också, som kanske kan hjälpa dig att filtrera bort en del hot mot ditt konto.

Svara eller Svara alla som standard?

I webbmailen verkar Svara alla vara satt till standard, vilket får lite oönskade konsekvenser när man av misstag svarar till alla-listan med sin privata fråga till HR eller så…

  1. Öppna webbmailen och klicka på verktygsmenyn (kugghjulet) uppe till höger i gränssnittet. Välj Alternativ.
  2. I listan till vänster leta upp och klicka på Svarsinställningar under E-post => Automatisk bearbetning.
  3. Välj Svara och därefter på knappen Spara. Klart!
  4. Klicka på vänsterpilen vid rubriken Alternativ för att komma tillbaks till mailen.

Frågor som du inte hittar svar på här

I Serviceportalen hittar du svar på en mängd frågor om såväl klientprogrammet Outlook som Outlook Web App (OWA).

Serviceportalen

På denna sida