Håkan Andersson, 2012

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2012 tilldelades Håkan Andersson för sin avhandling med titeln "Childhood self-regulation, academic achievement, and occupational attainment".

Håkan Andersson

År: 2012

Författare: Håkan Andersson

Avhandlingstitel: Childhood self-regulation, academic achievement, and occupational attainment.

Juryns motivering: Årets bästa avhandling 2012 är ”Childhood self-regulation, academic achievement, and occupational attainment” av Håkan Andersson, för att på ett gediget sätt ha undersökt hur olika former av självreglering kan ligga till grund för framgång både inom utbildning och arbetsliv.

Avhandlingen är välskriven och insiktsfull och studierna ger exempel på både metodologisk finess och analytisk skärpa. Arbetet är baserat på omfattande nationella och internationella data från två olika longitudinella projekt. De tre delstudierna bidrar var och en med ny kunskap, samt följer en tydlig röd tråd som elegant binds samman i en övergripande ram. Dessutom vittnar arbetet om självständighet och samarbetsförmåga och kan sammanfattningsvis sägas uppfylla alla kriterier för att anses vara en föredömlig avhandling.

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida