Jenny Wilder, 2008

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2008 tilldelades Jenny Wilder för sin avhandling med titeln "Proximal processes of children with profound multiple disabilities".

Jenny Wilder

År: 2008

Författare: Jenny Wilder

Avhandlingstitel: Proximal processes of children with profound multiple disabilities.

Juryns motivering: Jenny Wilder har studerat interaktionen mellan föräldrar och barn med multipla handikapp i fyra väl sammanhängande studier. Metodiken har anpassats på ett fantasifullt sätt utifrån specifik frågeställning och observationerna har analyserats i detalj bland annat med hjälp av systemteori, vilket lett till intressanta resultat och tolkningar. Som helhet visar avhandlingen prov på stor kunskap, originalitet, idérikedom och en framgångsrik väg för psykologisk forskning som förenar metodologisk finess, detaljerade data och teoretisk förankring.

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida