Lena Reuterskiöld, 2009

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2009 tilldelades Lena Reuterskiöld för sin avhandling med titeln "Fears, anxieties, and cognitive behavioral treatment of specific phobias in youth".

Lena (Lotta) Reuterskiöld

År: 2009

Författare: Lena Reuterskiöld

Avhandlingstitel: Fears, anxieties, and cognitive behavioral treatment of specific phobias in youth.

Juryns motivering: Lena Reuterskiölds avhandling berör ett i högsta grad angeläget samhällsproblem, ångeststörningar hos barn och ungdomar. I sin avhandling har Reuterskiöld studerat såväl ursprung till, som diagnos och behandling av ångest i barndomen. De tre studierna har därmed en imponerande bredd, och hänger samtidigt mycket väl samman. Samtliga arbeten i avhandlingen visar prov på synnerligen stor kunskap och skicklighet vad gäller teori, design, metod, statistik och vetenskaplig kommunikation. De intressanta och, för behandling av rädsla och ångest hos barn, viktiga resultaten har fått välförtjänt uppmärksamhet även utanför akademien.

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida