Margareta Hedner, 2013

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2013 tilldelades Margareta Hedner för sin avhandling med titeln "Olfactory function: The influence of demographic, cognitive, and genetic factors".

Margareta Hedner

År: 2013

Författare: Margareta Hedner

Avhandlingstitel: Olfactory function: The influence of demographic, cognitive, and genetic factors.

Juryns motivering: Margareta Hedners avhandling utgör ett substantiellt bidrag till den olfaktoriska forskningen, genom integreringen av demografiska, kognitiva och genetiska faktorer i analysen.

Margareta Hedners forskning visar hur olika genetiska och kognitiva profiler samverkar med olfaktoriska förmågor och att två specifika gener (ApoE och BDNF) modererar sambandet mellan ålder och olfaktorisk funktion. Framställningen präglas av en imponerande vetenskaplig stringens med en sammanhållen och välskriven kappa. Resultaten kan även ha kliniska implikationer då brister i olfaktorisk funktion påvisade genom etablerade lukttester likaväl kan spegla kognitiva brister. Med en beundransvärd bredd har Margareta Hedner uppvisat skicklighet och självständighet och rönt uppmärksamhet i forskarsamhället genom publikation av avhandlingens tre delstudier.

Det noteras också att Margareta Hedner, inom ramen för sina doktorandstudier, har utvecklat både ett nationellt och internationellt forskningssamarbete.

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida