Stefan Annell, 2015

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet 2015 tilldelades Stefan Annell för sin avhandling med titeln "Hållbar polisrekrytering – teoretiska, metodologiska och praktiska perspektiv på rekrytering och urval".

Stefan Annell

År: 2015

Författare: Stefan Annell

Avhandlingstitel: Hållbar polisrekrytering – teoretiska, metodologiska och praktiska perspektiv på rekrytering och urval.

Juryns motivering: Med sin avhandling lägger Stefan Annell grunden för en vetenskapligt förankrad arbetsmodell som inkluderar rekryteringens långsiktiga hållbarhet.

Avhandlingen bygger på en omfattande longitudinell undersökning, med många datakällor och avancerade analyser. De empiriska fynden redovisas i tre vetenskapliga artiklar. I kappan ledsagas läsaren på ett föredömligt pedagogiskt sätt fram till avhandlingens teoretiska, metodologiska och praktiska slutsatser.

Avhandlingen visar att information från flera urvalsmetoder bör kombineras i urvalsprocessen, att för långsiktig hållbarhet bör flera utfallskriterier beaktas över tid – och, inte minst, att sunda arbetsförhållanden är avgörande för framgångsrik rekrytering.

Avhandlingen är ett utmärkt exempel på hur psykologisk teori och vetenskaplig metodik kan tillämpas på praktiskt angelägna problemställningar och bidra med samhällsrelevant kunskap. Den visar också hur akademiskt framtagen kunskap kan presenteras på ett tillgängligt sätt.

Information om avhandlingen i DiVA

På denna sida