Fortbildning för rektorer: Pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling i förskolan

Med inriktning på att främja pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling har förskoleledare från framförallt Stockholm med omnejd men även andra delar av landet deltagit i kursen "Pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling för rektorer i förskolan". Kursdeltagarna träffades för ett sista, avslutande två-dagars internat där de delade sina insikter och erfarenheter.

Avslutande internat på Skogshem & Wijk. Från vänster kursdeltagare Jennie Andersson Smiljanic och Ingrid Gunnarsdotter samt kursansvarig Maria Rosén.

Kursen, som ges av Rektorsutbildning och Institutionen för pedagogik och didaktik, är en del av Fortbildning för rektorer, på uppdrag av Skolverket. Med fokus på pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling syftar kursen till att stärka rektorers förmåga att leda, analysera och utveckla förskoleverksamheten. Genom fyra två-dagarsinternat under två terminer, får deltagarna möjlighet att fördjupa sig i vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Maria Rosén, universitetslektor och kursansvarig, betonar vikten av att förankra verksamheten i forskning. "Vi vill bidra till att deltagarna skapar en kultur av kontinuerlig reflektion och utveckling baserad på aktuell och relevant forskning, och som en del i att åstadkomma det jobbar vi aktivt genom hela kursen med att hitta, läsa, värdera och använda forskning.” Maria lyfter att hon märkt hur det också stärker rektorerna i att värdera forskningsgrunden i de utvecklingsinsatser och program som riktar sig mot förskolan.

Majoriteten av kursdeltagarna är från Stockholmsområdet, men det finns också deltagare från andra delar av landet. Två av deltagrarna är Ingrid Gunnarsdotter från Kil och Jennie Andersson Smiljanic från Stockholm. För Ingrid var kursen en möjlighet att uppdatera sina kunskaper och möta kollegor från olika platser. "Det var ett tag sedan jag gick min rektorsutbildning. Vi behöver arbeta mer utifrån vetenskaplig grund och utveckla det i vår kommun. Jag ville också få kontakt med kollegor från andra platser, som till exempel Stockholm." Jennie, å andra sidan, sökte inspiration och utveckling för att inte stagnera i sitt ledarskap. "Jag har arbetat länge inom min enhet och kände att jag hade blivit hemmablind. Jag behövde inspiration och nya perspektiv för att fortsätta utvecklas", säger Jennie.

Genom grupparbeten och besök i varandras verksamheter har deltagarna inte bara lärt sig av kurslitteraturen utan också av varandra. Ingrid berättar om vikten av dessa besök: "Det har varit mycket värdefullt och givande att få besök av triogruppen, för då har man ytterligare fått syn på sitt ledarskap."

Jennie har redan börjat implementera förändringar baserade på kursinnehållet. "Jag har redan gjort förändringar, och jag planerar att fortsätta arbeta med vissa delar av kursmaterialet, bland annat resiliens", säger hon.

Att kombinera kursen med heltidsarbete har inte varit något problem. Ingrid berättar att det har gått bra tack vare lagom mängd litteratur och uppgifter som vävdes in i hennes dagliga arbete. Jennie poängterar vikten av att kursen har gett henne tid att stanna upp och reflektera, något som kanske inte hade varit möjligt annars.

Ingrid och Jennie rekommenderar starkt kursen till andra rektorer. "Det är toppen att utöka sitt nätverk och få nya perspektiv", säger Ingrid. Jennie är entusiastisk och säger att utbildningen har gett mersmak, och hon har därför sökt ytterligare en FFR-kurs till hösten. Båda poängterar också hur värdefullt det varit att få gå en utbildning tillsammans med kollegor som verkar inom samma skolform.

Anmälan till kurser inom Fortbildning för rektorer med start HT2024

Ansökan är öppen till den 15 maj. Besked om plats till höstterminstart skickas ut under vecka 23.

Anmäl rektor eller skolledare till fortbildning för rektorer - Skolverket

Huvudman anmäler

Det är huvudmannen som anmäler rektorn till utbildningen via ett formulär. Den som gör anmälan behöver kunna identifiera sig med BankID. Den som anmäler behöver också ha följande information om den sökande:

• personnummer
  •  hur länge den sökande haft skolledaruppdrag sedan rektorsutbildningen avslutades.

Fortbildning för rektorer 7,5 hp – Fyra inriktningar

Klicka på länkarna för mer information om respektive kurs:

Pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling för rektorer i förskolan, 7,5 hp

NY KURS HT24: Pedagogiskt ledarskap – att leda skolans normer och värden, 7,5 hp

Leda lärande för hållbar utveckling för skolledare, 7,5 hp

Pedagogiskt ledarskap för rektorer, 7,5 hp