Elever från Värmdö Gymnasium på besök vid universitetet

Gymnasieeleverna fick lyssna på en föreläsning om akademisk integritet av läraren och forskaren Christophe Premat. Därutöver fick de diskutera och analysera olika versioner av Eugène Delacroixs målning för att förstå dess symbolik och dess roll i olika medieformer.

Elever från Värmdö Gymnasium på besök vid universitetet. November 2023
Elever från Värmdö Gymnasium på besök vid universitetet.

Den 21 november besökte cirka 80 entusiastiska gymnasister från Värmdö Gymnasium universitetet. Under deras besök på Romanska och klassiska institutionen fick eleverna möjlighet att samtala med Christophe Premat, lärare och forskare inom franska. Christophe Premat höll en föreläsning om "akademisk integritet", och eleverna deltog i diskussioner om studieteknik.

Efter att ha besvarat ett frågeformulär som kopplade akademisk integritet till inlärning, fick studenterna analysera en målning av Eugène Delacroix för att förstå de använda symbolerna. Eleverna hade även möjlighet att analysera komiska versioner av samma målning i serietidningar efter andra världskriget, i reklamvarumärken och till och med i memes som cirkulerar på sociala nätverk. Målet var att öka medvetenheten om diskursens roll i spridningen av budskap och ideologier.

Christophe Premat, universiteteslärare i franska, Lina Johansson, lärare i franska, Elisabeth Engval
Christophe Premat, universiteteslärare i franska, Linn Johansson, lärare i svenska, engelska och franska, Elisabeth Engvall Younsi lärare i franska och svenska och Sofia Bergstrand, lärare i svenska och franska