Frankofonievenemang 13 mars: Förenar idrotten oss?

Varje år firas franskspråkigheten, eller frankofonin, runtom i hela världen. Precis som förra året deltog Romanska och klassiska institutionen i detta evenemang. Årets tema var sport och idrott under rubriken Le sport qui nous rassemble?

Evenemanget ägde rum i närvaro av ambassadörerna från Frankrike och Grekland och simultantolkades i hörsal 10 där det finns särskilda tolkbås. Studenterna på TÖI fick därför bra träning under detta evenemang som arrangerades i samarbete med Språkstudion, Tolk- och översättarinstitutet och Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer.

Frankrikes ambassadör Etienne de Gonneville inledde med att tala om årets stora händelse, nämligen sommar-OS i Paris, som även äger rum på andra platser och som har hållbarheten i fokus. Léon Saltiel, representant för den Judiska Världskongressen i Genève, talade sedan om hur man kan kämpa mot diskriminering och antisemitisim genom idrotten. Elisabeth Anderton, hållbarhetsansvarig på iFK Göteborg, berättade om det mödosamma arbetet för jämlikhet i ett svenskt fotbollslag. Bengt Novén, från Romklass, avslutade dessa föreläsningar genom att tala om sporten som mardröm, allt enligt Georges Perec i boken ”W eller minnet av barndomen”.

Därefter blev det diskussion med föreläsarna under ledning av Mickaelle Cedergren om de svårigheter som är förknippade med idrotten i dag, men också om de förhoppningar om idrottens enande kraft som finns. Under denna diskussion hade även Simon Bank, sportjournalist och författare på Aftonbladet bjudits in.

Bengt Novén under Frankofonidagen 2024
Bengt Novén under Frankofonidagen,13 mars, 2024