Giuliano da Empoli, litteratur och politik

I samarbete med "Institut français de Suède" och "Revue nordique des études francophones" välkomnade Romanska och klassiska institutionen författaren Giulianio da Empoli för att presentera sin bok "Le Mage du Kremlin".

Giuliano da Empoli & Christophe Premat

Under presentationen delade Giuliano da Empoli med sig av skrivprocessen för sin bok. Han författade faktiskt två versioner av verket, en på franska och en på italienska. Ursprungligen hade han tänkt börja med scenen där Putins labrador framträder, men sedan kom han på konceptet med en rådgivare som agerar som en berättare för att introducera den här reflektionen över maktens scen. J Editions översatte boken till svenska med titeln ”Han kallades Trollkarlen i Kreml”.

Le Mage du Kremlin (original titel) publicerades av Gallimard i april 2022. Samma år tilldelades den Grand Prix du roman de l'Académie française och nominerades till Prix Goncourt.

Huvudkaraktären berättar om sitt fiktiva möte en natt i Moskva med den gåtfulle Vadim Baranov, en gång konstnär, producent av reality-TV-program och rådgivare åt Vladimir Putin. Vadim Baranov, nu pensionerad, delar berättelsen om sin ungdom, sitt liv i Ryssland under 1990-talet, sitt bidrag till "tsarens" politiska steg från 1999 och sin erfarenhet av makt – en central tema i boken. Huvudpersonen, Vadim Baranov, är fiktiv men delar många likheter med Vladislav Sourkov, som har en lika atypisk profil: rap-entusiast, avantgarde-teaterregissör, författare och affärsman. Huvudkaraktären lärde känna Vladislav Sourkov under arbetet med sin tidigare bok, Les ingénieurs du chaos, en essä om rådgivare till populistiska ledare, och han ville ägna en hel roman åt Sourkov.