Karikatyrer och yttrandefrihet i Frankrike

I ramen för aktiviteterna under frankofonimånaden höll Christophe Premat den 12 mars en föreläsning på Folkuniversitetet i Stockholm om temat ”Karikatyrer och yttrandefrihet i Frankrike”.

Kung Päron, fri användning

Honoré Daumiers berömda skildringar av ”kung Päron” (Louis-Philippe I, kung av Frankrike 1773-1850) är välkända för sin satiriska kritik. I TV-programmet ”Les Guignols de l’info” gestaltades politiker som marionettdockor, där humor och komedi alltid har fungerat som en kritisk spegel för de mäktiga. Under föreläsningen analyserades kopplingen mellan pressfrihet och utvecklingen av karikatyrer i Frankrike. Karikatyrerna började blomstra genom att kringgå censur inom pressen och utgör en konstform som omfattar teckningar, skulpturer och målningar. Med andra ord har de sina rötter i illustrerade berättelser och serietidningar. Med televisionens framväxt har karikatyrerna blivit centrala figurer och skapat en ny typ av anknytning för allmänheten till dagliga nyheter. I början var de flesta karikatyrtecknarna i Frankrike män, men idag kommer allt fler kvinnor in i yrket och, som Catherine Beaunez, använder de karikatyrer för att förlöjliga mansdominerade beteenden. Konferensen avslutades med en optimistisk syn på karikatyrernas framtid. Mot bakgrund av auktoritära trender runt om i världen kan karikatyrer fortsätta att vara en effektiv form av motstånd och kritik.

Mer om Honoré Daumier (på engelska)

Om Christophe Premat