Nationell ämneskonferens i romanska språk 2024

Den 8-9 februari arrangerade Romanska och klassiska institutionen den nationella ämneskonferensen i romanska språk. Om två år är det dags för nästa konferens och den kommer att äga rum i Lund.

Una Cunningham. Foto: Anders Bengtsson

Den 8-9 februari arrangerade Cecilia Schwartz, Rakel Österberg, Hugues Engel och Anders Bengtsson den nationella ämneskonferensen i romanska språk. Denna gång var det knappt fyrtio personer som deltog och som kom från Uppsala, Göteborg, Växjö, Lund och Umeå.
Konferensen inleddes med föreläsningar av Massimiliano Bampi (Trento) om hur man bygger upp en utbildning i ett litet ämne, av Cecilia Alvstad (Östfold) om framtiden för romanska språk (är bildningskurser en väg att gå?) och av Hugues Engel som talade om prestationsgrad och genomströmning på Romanska och klassiska institutionen. Då akademien står inför många utmaningar som vikande studentunderlag, lägre bidrag till humaniora (jämfört med andra discipliner), förhållandevis få forskningsanslag och inte minst AI, blev dessa områden de mest diskuterade under de två dagarna. En av de frågorna som ställdes var hur situationen kommer att se ut för romanska språk i framtiden (2045) och hur vi vill att det ska se ut.
Om du vill läsa minnesanteckningarna, mejla Anders.Bengtsson@su.se

Under den andra dagen höll Una Cunningham och Tore Nilsson en workshop om plattformen CIRCLE på Albano. Det här är ett ganska nytt verktyg när det gäller språkutbildning och som är under uppbyggnad: https://circle.blogs.dsv.su.se

Om två år är det dags för nästa konferens och den kommer att äga rum i Lund.