Nobelsymposium om världslitteratur

Nobelsymposiet ”(World) Literature and the Problem of the Universal: Philological and Philosophical Approaches”, organiserades 17-19 augusti 2022 av Helena Bodin, Stefan Helgesson, Christina Kullberg, Paul Tenngart, Helena Wulff, samt Alice Duhan, postdoktor vid Romanska och klassiska institutionen. I samband med symposiet ordnades även en litterär sammankomst på Svenska Akademien med uppläsningar av Mara Lee och Adnan Mahmutovic. Symposiet är knutet till det nyligen avslutade forskningsprogrammet ”Cosmopolitan and Vernacular Dynamics in World Literatures”  där även Cecilia Schwarz från Romanska och klassiska institutionen medverkar.