Samtal med Gaëlle Bélem

I samarbete med Senioruniversitet, La Réunion des livres och Institut français de Suède besökte Gaëlle Bélem universitetet för att prata om sin andra roman, som publicerats av Gallimard.

I sin roman berättar Gaëlle Bélem den fascinerande historien om Edmond Albius som vid tolv års ålder gjorde en revolutionerande upptäckt: hur man befruktade blomman på en ovanlig orkidé och därigenom introducerade världen för vaniljens frukt. Denna upptäckt, som ägde rum på 1800-talet, revolutionerade smakvärlden, förändrade konfektyrindustrin, påverkade den framväxande kosmetikabranschen och för alltid omvandlade Edmonds eget liv. Författaren Gaëlle Bélem har skapat en berättelse som bygger på verkliga händelser och där hon skildrar två centrala figurer, nämligen vaniljen och Edmond Albius. Hennes roman utspelar sig i olika länder som Mexiko, Spanien, Frankrike, Belgien, Moçambique och, självklart, La Réunion. Det är en intensiv och spännande äventyrsberättelse som ger en detaljerad insikt i vaniljens historia, en av världens mest använda och uppskattade smaker! Intervjun (på franska) med Gaëlle Bélem spelades in på Språkstudion och finns tillgänglig på institutionens Youtube-kanal.