Studenters arbetsmiljö och lika villkor

Vid Stockholms universitet råder en nolltolerans mot diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande särbehandling. Studenter och medarbetare ska bemöta varandra på ett respektfullt sätt.

Studenter och medarbetare ska gemensamt ta ansvar för universitetets strävan att ständigt förbättra arbets- och studiemiljön. Vi utgör varandras arbetsmiljö och alla medarbetare och studenter ansvarar för att aktivt bidra till en god fysisk, organisatorisk och social arbetsmiljö. För mer information se Arbetsmiljö- och lika villkorspolicy.

Enligt diskrimineringslagen (2008:567) är universitetet skyldigt att genomföra en utredning när studenter berättar om upplevda trakasserier eller sexuella trakasserier för någon företrädare för universitetet, som en lärare, handledare, prefekt, studierektor eller för universitetsförvaltningen. För frågor om lika villkor och hur en utredning går till mejla likavillkor@su.se. För mer information se: www.su.se/likavillkor