Utgivning av boken "Poétiques et politiques du témoignage dans la fiction contemporaine"

Boken är redigerad av Alain Fleury Ekorong från Doualas universitet i Kamerun, Armel Jovensel Ngamaleu och Christophe Premat från Stockholms universitet. Boken bidrar till en bättre artikulation mellan fiktion och vittnesbörd och gavs ut av Peter Lang.

Omslag: Poétiques et politiques du témoignage dans la fiction contemporaine
Foto: Bruxelles, Peter Lang, coll. "Comparatisme et société (n. 45)", 2023

Boken, som huvudsakligen baseras på forskning inom området fransktalande litteratur, bekräftar framför allt vikten av fiktion för att förmedla ett vittnesbörd om det obekväma. Istället för att hävda en historisk sanning eller en rättslig ram erbjuder fiktionen en omväg för att sätta ett vittnesbörd i perspektiv och omvandla dess natur. Denna omväg är till och med grundläggande för att förstå sätten att erkänna kollektiva minnen. Vi hittar här till exempel minneskonflikten i Kamerun där historien tolkas av de som bejakar en dominerande diskurs medan andra röster har uttryckt sig om innebörden av landets självständighet. Förhållandet mellan vittnesbörd och litteratur är inte begränsat till spänningen mellan minnen och historia, det blir väsentligt i uppfattningen av katastrofer. Boken har finansierats delvis av programmet ”Litteraturvetenskap som forskningsområde” inom Stockholms universitet.

För mer information om boken, klicka här