Linda Kridahl har befordrats till docent i demografi

Sociologiska institutionen gratulerar Linda Kridahl, som nyligen befordrats till docent i demografi vid Stockholms universitet. I expertutlåtandet som befordran baserats på beskrivs att Linda Kridahl ”är och har varit en ovärderlig drivkraft” i utvecklingen och breddningen av demografiämnet vid Stockholms universitet och dess demografiska avdelning (SUDA), liksom hennes undervisning i olika kurser på den Sociologiska institutionen.

Linda Kridahl, docent i demografi
Linda Kridahl, docent i demografi.Foto: Leila Zoubir

Kridahls inriktning är mot äldreforskning. Eftersom en av de största samhällsutmaningarna i Sverige är just utvecklingen mot en åldrande befolkning, har denna typ av forskning ett särskilt samhälleligt värde. Hennes insatser beskrivs som ”helt avgörande för den breddning i riktning mot mer av åldrandeforskning som har skett på SUDA” och att hon ”på ett kraftfullt sätt [har] bidragit till utformandet av och forskningsproduktionen”. Dessutom har hon varit ”drivande med att etablera ny forskning, leda nya forskningssamarbeten och även att organisera nya datakällor för framtida kvantitativ äldreforskning”.

Läs mer om Linda Kridahls forskning här.