Nya forskningsmedel till forskning inom sociologi

Fem forskningsprojekt vid Sociologiska institutionen vid Stockholms universitet har beviljats medel från forskningsfinansiärerna Forte och Riksbankens Jubileumsfond (RJ), om sammanlagt cirka 23 miljoner kronor.

Bildkollage: Gunnar Andersson, Eleonora Mussino, Rosa Weber, Mikaela Sundberg och Weiqian Xia.
Forskarna som beviljats medel, från vänster: Gunnar Andersson, Eleonora Mussino, Rosa Weber, Mikaela Sundberg och Weiqian Xia.Foto: Rickard Kilström (Gunnar Andersson) och Leila Zoubir/Stockholms universitet (övriga)

Forte, forskningsrådet för hälsa arbetsliv och välfärd, och RJ, som stöder forskning inom humaniora och samhällsvetenskap, har beslutat om vilka som beviljas projektbidrag i årets utlysningar. Elva projekt vid Stockholms universitet beviljas bidrag om sammanlagt cirka 50 miljoner kronor från Forte. Fyra av dem bedrivs vid Sociologiska insitutionen på Sociologiska institutionen, varav tre på Stockholms universitets demografiska avdelning, SUDA. Från RJ har nio projekt beviljats medel om sammanlagt cirka 31 miljoner kronor, varav ett är från SUDA.

Projekten vid SUDA som beviljas medel är:

Gunnar Andersson, SUDA, Sociologiska institutionen till ”Familjebildning och barnafödande i tider av ökad osäkerhet”, 4 981 000 kr från Forte

Eleonora Mussino, SUDA, Sociologiska institutionen till ”Familjepolitik och integration: Betydelsen av föräldraledighet och förskola för arbetsmarknadsintegration för utrikesfödda föräldrar”, 4 919 000 kr från Forte.

Rosa Weber, SUDA, Sociologiska institutionen till ”Segregation i flera domäner: Betydelsen av segregation på arbetsplatser och bostadsområden för arbetsmarknadsutfall bland flyktingar och deras familjer”, 4 804 000 kr från Forte.

Mikaela Sundberg, Sociologiska institutionen till ”Hur skapas dödsorsaksdata? Kunskapsproduktionens processer”, 4 763 400 kr från Forte.

Weiqian Xia, SUDA, Sociologiska institutionen till ”Orsaker, konsekvenser, och trender i religiöst medlemskap i en högsekulär kontext: en undersökning av religion i Finland med nationella registerdata”, 3 433 253 kr från Riksbankens Jubileumsfond.