Cancerbehandling kan påverka skolresultat och framtidsutsikter

Förutom de fysiska och emotionella utmaningar som unga med cancer ställs inför, finns också en mindre uppmärksammad konsekvens – påverkan i skolan och i yrkeslivet. En ny studie har tittat på hur svenska barn som har behandlats för cancerformen sarkom klarat sig.

Artikeln är skriven av Malin Lönnerblad, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, tillsammans med Albin Grundström och Arja Harila.

Studien visar att svenska barn som behandlats för sarkom kan behöva kämpa med skolresultat och få svårigheter med att hitta arbete senare i livet. Det blir viktigt att förstå den här typen av utmaningar och erbjuda stöd och resurser.

Läs artikeln:
“Educational and occupational outcomes in Swedish children treated for sarcomas: A nationwide registry-based study”

Sarkom
Foto: Unsplash