Dövundervisning handlar i huvudsak om språktillgång

Ny artikel om bimodal/tvåspråkig utbildning.

Sverige var 1981 det första landet i världen att ge döva elever rätt till bimodal/tvåspråkig utbildning. Med utgångspunkt i intervjuer med utbildare och i eget arbete med att uppdatera lärarutbildningen, kan konstateras att teckentvåspråkig lärarutbildning i Sverige sedan dess har utförts på mer provisorisk basis. Dövundervisning handlar i huvudsak om språktillgång: tecken-tvåspråkighet är kärnan i en pedagogisk inkludering för döva elever. 

Artikeln "Bimodal-Bilingual Teacher Training in Sweden" är skriven av Liz Adams Lyngbäck, universitetslektor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, tillsammans med Ernst D. Thoutenhoofd, universitetslektor, Göteborgs universitet. 

Läs artikeln:
"Bimodal-Bilingual Teacher Training in Sweden"

Teckenspråk
Foto: Lena Katarina Johansson