Docent på Specialpedagogiska institutionen intervjuas i Vetenskapsradion om ny studie

Språket som fostret hör i magen bygger upp en fördel för språkutvecklingen efter födseln.

Foto: UnsplashFoto: Unsplash

Docent Iris-Corinna Schwarz, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, kommenterar i Vetenskapsradion, artikeln ”Prenatal experience shapes the brain” som nyligen kom ut i tidskriften Science Advances.

Genom att mäta hjärnaktiviteten hos nyfödda franska spädbarn under sekvenser på tre olika språk har forskare kunnat visa att taluppfattning före födseln bereder väg till språkutveckling efter födseln.

– Det här är första studien som har kunnat visa, med neurofysiologiska mätningar, att barns språkförmåga utvecklas redan innan födseln, säger Iris-Corinna Schwarz.

Foto: Rickard Kilström

Lyssna på hela avsnittet i Sveriges Radios Vetenskapsradion:

Så hör barn ditt språk - i livmodern

Lyssna på kortare nyhetslinslag:

Voilà! Franska bebisar tar till sig språk – redan i magen

Läs artikeln:

"Prenatal experience with language shapes the brain"