”Elevernas egna röster måste tas på allvar”

Nya perspektiv på elevhälsa på Specialpedagogikens dag 2024.

Klassrum
Foto: Mostphotos

Temat på årets digitala konferens Specialpedagogikens dag 6 mars 2024 är ”Specialpedagogiska utmaningar och elevhälsan”. 

Professor Venka Simovska från Aarhus Universitet, Danmark, är en av de inbjudna föreläsarna. I hennes presentation kommer hon att belysa den komplexitet begreppet elevhälsa innebär – men också visa på möjliga vägar framåt. 

– Elevhälsa är inte bara en individuell fråga. Den utgör en del av olika aspekter i skolans fysiska och psykosociala miljö – och skapas genom sociala interaktioner och relationer, menar Venka Simovska. 

Venka Simovska

Venka Simovska tänker sig att hennes presentation kommer att öppna för nya frågor och perspektiv, snarare än att ge färdiga svar. 

– Frågan om elevhälsa genomkorsar kön, funktionsnedsättningar, social klass, etnicitet, kultur och andra kategorier. Följaktligen måste lösningar för eventuella problem med enskilda elevers välbefinnande skapas genom att överväga allt detta. Dessutom måste elevernas egna röster tas på allvar.

Mer om Venka Simovska

Venka Simovskas forskningsområde är skolutveckling, lärande och elevhälsa. 2009 etablerade hon forskningsnätverket "Schools for Health in Europe" och 2011 "Health and Wellbeing Education Research Network" inom European Educational Research Association, EERA. 

I hennes senaste forskningsprojekt, ”Paradoxes of Learning to be Well, Re-examining the Curriculization of Wellbeing” är målet är att utveckla nya sätt att uppmärksamma komplexiteten i de processer genom vilka elevhälsa formaliseras och genomförs i skolor. 
 

Mer om Specialpedagogikens dag 2024

Fler exempel ur ett omfattande program: Pia Skott, docent vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet, belyser elevhälsoarbete som en gemensam professionell angelägenhet och lyfter frågan om vad det betyder i praktiken att flera professioner förväntas samverka enligt skollagen.

Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, fick tillsammans med Skolverket och Skolforskningsinstitutet, i uppdrag av regeringen att ta fram en kunskapssammanställning om elevhälsa och stöd. På Specialpedagogikens dag presenteras uppdraget och sammanställningar som finns publicerade, liksom de som kommer. 

Sofia Kvist Lindholm, forskare och lektor i pedagogik, Linköpings universitet, betonar i sin föreläsning vikten av en nyanserad bild. Hon fokuserar på hur kunskap om elevers psykiska hälsa skapas, påverkar och blir en del av elevers vardag – och på vilken betydelse elever själva lägger i de begrepp och frågor som används för att mäta den.

Specialpedagogikens dag 2024