Ett stödjande klimat i klassrummet gynnar alla elever – inte minst de i behov av särskilt stöd

Relationer och det som händer i klassrum kan både stödja eller hindra utveckling och lärande.

Klassrum
Foto: Unsplash

Carina Wikman – som disputerar med sin avhandling "Social Climate and the Student in the Learning Environment: Advances in Assessment, Observation, and Coaching" 20 oktober 2023 – vill med sin forskning utveckla det sociala klimatet i klassrummet.

– När jag arbetade som grundskollärare blev jag intresserad av att utveckla det sociala klimatet i klassrummet, det vill säga relationerna mellan lärare och elever och eleverna sinsemellan, berättar Carina Wikman. 

Carina Wikman

Forskning visar att elevers välbefinnande, deras socioemotionella utveckling och resultat kunskapsmässigt, kan kopplas till både kvalitet och kvantitet. 

– När jag sedan själv blev specialpedagog och skulle guida lärare i utveckling av det sociala klassrumsklimatet förstod jag att här fanns ett kunskapsgap. I allmänhet finns en osäkerhet i kring att utvärdera och utveckla det sociala klimatet.

Studier visar att självuppfattning, prosocialt beteende och välbefinnande, alltså socioemotionella faktorer, är tydligt sammankopplade med kunskapsmässiga färdigheter. 

– Resultaten stöder sambandet mellan socioemotionellt lärande, välbefinnande och kunskapsmässig prestation, vilket också bekräftas av tidigare forskning. Resultaten visar också att flickorna i det här urvalet hade bättre resultat vad gäller de socioemotionella faktorerna, självuppfattning och prosocialt beteende, medan pojkarna hade bättre resultat i matematik. 

Optimal utveckling

Avhandlingen bidrar till en helhetssyn på utveckling och lärande. Och att förstå den utveckling som äger rum under skolåren. 

– När elever får stöd i alla dessa områden kan de utvecklas optimalt. Med en sådan helhetssyn på utveckling kan också ett positivt klassrumsklimat utvecklas. Lärare kan använda bedömningsinstrumenten för att förstå elevernas kunskapsmässiga och socioemotionella utveckling – och ge lämpligt stöd. 

Något som förvånat Carina Wikman är hur svår balansgången kan vara mellan tro på en intervention och anpassning till kontexten.

– Lärare är i regel väldigt upptagna. För att interventionen ska vara möjlig att genomföra måste den anpassas till rådande omständigheter, säger Carina Wikman.

Tre studier

Avhandlingen består av tre studier. I den första undersöker Carina Wikman de egenskaper hos instrument som används för att skatta elevers prosociala beteende. Den andra granskar kopplingarna mellan elevers självuppfattning, prosociala beteende och välbefinnande i skolan med kunskapsmässig prestation, plus eventuella könsskillnader. 

Den tredje studien undersöker effekten av en intervention med specifika aktiviteter, som lärares självskattning av klassrumsklimatet med mätinstrumenten MAVIS (Målsättningar, attityder och värderingar i skolan), CLASS (Classroom Assessment Scoring System) och med coachning för att förbättra det sociala klimatet i klassrummet. 

Studierna är empiriska, med 143 elever i fyra grundskolor i svensk storstad. Källor är elevers egna rapporter och resultat på tester, liksom lärares skattningar av elevernas prosociala färdigheter och bedömning av det sociala klimatet. Videoinspelade observationer har också använts. 

Disputation:
Carina Wikmans disputation

Avhandling:
"Social Climate and the Student in the Learning Environment: Advances in Assessment, Observation, and Coaching"