Lek och språk-studie nominerad till pris för praktikbaserad forskning

I förskolemiljön är det viktigt att stödja barns lek- och språkutveckling, särskilt för de barn som lär sig ett nytt språk. En ny studie baserad på praktik och forskning belyser metoder som kan hjälpa till.

Bild: Lek och språk

Universitetslektor Eva Siljehag och professor Mara Westling Allodi, båda Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, kommer att presentera studien ”Sustainable improvement and strong results based on true partnership between research and practice” på internationella konferensen EAPRIL (The European Association for Practitioner Research on Improving Learning).

Studien fokuserar på två metoder: "Play Time/Social Time" och "Dialogic Book Reading" som testats och diskuterats för att se hur de kan hjälpa barnen. Rektorer och förskolepersonal har deltagit aktivt och stöttat projektet.

Konfrensen hålls i Belfast i november 2023.

Läs mer om konferensen:

EAPRIL
EAPRIL 2023-konferensen

Blogg:

Early interventions and evidence-based practices in our context

Filmer:

Högläsning med mer dialog