Positivt beteendestöd ökade samsyn och studiero

I Rösjöskolan i Sollentuna har positivt beteendestöd som bygger på tillämpad beteendeanalys införts i skolundervisningen – med positiva resultat.

Skolarbete
Foto: Niklas Björling

Det generella klimatet förbättrades med studiero i klassrummen och fler elever som mer hängivet ägnade sig åt skolarbete på lektionerna.

Samsynen om själva bemötandet av problemskapande beteenden ökade också. Och det har i sin tur lett till minskning av upplevd stress.

Anna Lindbäck är, förutom beteendeanalytiker på Rösjöskolan, också student på masterutbildningen Specialpedagogik med fokus på tillämpad beteendeanalys och autismspektrumtillstånd, SPATO, på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet.

Anna Lindbäck

– Utbildningen har utgjort ett forum för aktuell forskning, kunskapsutbyte och utmanande diskussioner. Och erfarenheterna har underlättat i genomförandet av tillämpad beteendeanalys och positivt beteendestöd i arbetet på Rösjöskolan, säger Anna Lindbäck.

Kopplingen till traditionell specialpedagogik i utbildningen har hjälpt Anna Lindbäck i implementering och utveckling av arbetet med både elevhälsa och specialpedagogik på skolan.

– När man, som jag arbetar i ett fält som ständigt utvecklas är det av högsta vikt att följa med i ny forskning. Att diskutera, argumentera och få fördjupa sig i olika frågor tillsammans med andra är lika viktigt för att kunna arbetet på bästa möjliga sätt. Det är otroligt angeläget att sådan här utbildningar på avancerad nivå ges.

Firade framgångar

Inför implementeringsarbetet i Rösjöskolan avsattes tid för utbildning i förhållningssätt, följt av ett värdegrundsarbete som mynnade ut i grundvärderingar till vilka konkreta beteenden kopplades. Därefter följde handledning och kontinuerliga diskussioner i personalgruppen om implementeringsprocessen.

– Eleverna involverades i diskussioner om hur de vill att vi alla ska bete oss för att alla ska trivas, må bra och lära sig så mycket som möjligt. Det var ett riktigt "tillsammansarbete" där elever och vuxna skapade vår gemensamma miljö.

Ett tydligt varför var viktigt.

– Det handlar om vad vi alla vinner på en god lärmiljö. Eleverna övar på beteenden som uppmärksammades av vuxna. Vi firar framgångar med klass- och skolförstärkare. Och vi arbetar med funktionella kartläggningar och bemötandeplaner när det behövs.

Arbetet utvärderas med hjälp av checklistor och enkäter.

– Vi kunde se resultat redan vid första utvärderingen efter ett år av implementering.

Anna Lindbäck har en utbildningsbakgrund inom både psykologi och specialpedagogik och har arbetat med tillämpad beteendeanalys och positivt beteendestöd i olika roller sedan 2004, både i privat och kommunal verksamhet.

Läs mer om Rösjöskolans arbete med positivt beteendestöd ,PBS:
Stökiga skolan blev lugn – övar på goda beteenden