Utmaningar och möjligheter med migration

Ny forskningshandbok om utbildning och migration som forskningsområde. Boken belyser aktuella utmaningar inom utbildningssystem, särskilt för invandrade barn och studenter.

Redaktör för boken är professor Nihad Bunar, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet tillsammans med Halleli Pinson och Dympna Devine. Ett av bokens kapitel är författat av universitetslektor Khaleda Gani Dutt, också från Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Foto: Unsplash

Genom teoretiska och metodologiska perspektiv ger boken en förståelse för dagens globala migration. Vikten av tvärvetenskaplig forskning understryks för att förstå de utmaningar och möjligheter som migration kan innebära för utbildningssystem.

”Research Handbook on Migration and Education” undersöker olika aspekter genom studier på lokal, nationell och internationell nivå. Boken belyser också fallstudier, utbildningsinitiativ, metoder och riktlinjer utvecklade för att stödja både migrerande barn och studenter, liksom yrkesverksamma inom utbildning och skolor.

“Research Handbook on Migration and Education”