Vetenskapsrådet ger 680 000 kronor till tidskriften NordSTEP

Tidningen NordSTEP (Nordic Journal of Studies in Education Policy) är ett samarbetsprojekt som drivs av flera nordiska lärosäten.

De svenska högskolor som deltar i samarbetet är Stockholms universitet, Uppsala universitet och Högskolan i Gävle.

NordSTEP ges ut av Talor and Francis Online. Tidningen publicerar studier med fokus på policy och belyser olika utbildningsområden. Dess spridning är hög, med cirka 200 000 nedladdningar varje år och har en 1:a i norska listan.

Wieland Wermke

Redaktörskapet roterar bland nordiska länderna. Fram till och med nästa år, 2024, är professor Wieland Wermke, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, en av flera verkställande redaktörer.

Bidraget på 680 000 kronor förvaltas av Högskolan i Gävle och kommer att användas till förlagskostnader för att säkerställa open access-publicering med hög kvalitet.

Läs mer om tidskriften NordSTEP:
NordSTEP, Nordic Journal of Studies in Educational Policy