Jubileumsfika – Språkstudions språkcaféer fyller 10!

Den 26 september, på Europeiska språkdagen, firade vi språkcaféernas 10-årsjubileum med fika och flerspråkig frågesport i Språkparken.

Två besökare pratar med varandra. I förgrunden syns ett fikabord med tårtor.
Foto: Språkstudion

Europeiska språkdagen den 26 september uppmärksammas runtom i Europa med olika evenemang och aktiviteter. Syftet är att inspirera och främja språklig mångfald och livslångt språklärande.

Språkstudion startade språkcaféer 2012 tillsammans med kåraktiva studenter. Caféerna blev snabbt mycket uppskattade av studenter och anställda, och vi kan i höst se tillbaka på 10 år av engagerade studenter, interkulturella möten, språklig mångfald och växande internationella nätverk.

Detta uppmärksammade vi på Språkstudion måndag den 26 september 2022, med jubileumsfika i vårt seminarierum Språkparken. Dagen till ära tapetserade vi rummet med alla caféscheman från tidigare terminer, för att skapa en fysisk vandring tillbaka i caféhistoriken.

Vi anordnade också en flerspråkig frågesport, med frågor om språkcaféernas historia och språkliga mångfald. Vinnare blev Amina Romero Orlowski, student i koreanska på SU. Vi gratulerar stort!
Om du vill prova frågesporten själv, kan du ladda ner frågebladet nedan.

Frågesport – Europeiska språkdagen 2022 (195 Kb)