Excellenscenter kring globalt samarbete

Nytt anslag till Statsvetenskapliga institutionen och Stockholms universitet för att skapa ett internationellt ledande centrum kring forskning om ifrågasättandet av globalt samarbete.

Hösten 2022 utlyste Vetenskapsrådet bidrag till excellenscenter. Efter att en internationell panel bedömt de 124 ansökningar som kom in har Vetenskapsrådet nu beslutat att finansiera 15 forskningsmiljöer. En av forskningsmiljöerna som fått anslag är Stockholm Center on Global Governance (SCGG) vid Stockholms universitet.

Porträttbild av Jonas Tallberg.
Jonas Tallberg, professor i statsvetenskap, är projektledare för Stockholm Center on Global Governance. Foto: Niklas Björling/Stockholms universitet.

– Excellensanslaget gör det möjligt för oss att etablera Stockholm Center on Global Governance och därmed vidareutveckla den redan starka forskningsmiljön vid Stockholms universitet i frågor om globalt samarbete, säger Jonas Tallberg, professor i statsvetenskap och projektledare för SCGG.

– Ett centralt tema för forskningen vid centret kommer att vara frågan om varför, hur och med vilka konsekvenser som globalt samarbete utmanas av aktörer som auktoritära stater och populistiska ledare. Centret kommer att vara aktivt inom forskning, utbildning och samverkan med det omgivande samhället, inklusive omfattande program för seminarier, workshops och gästforskare. Genom etableringen av SCGG skapas en unik tvärvetenskaplig miljö vid den internationella forskningsfronten och norra Europas första centrum för studiet av globalt samarbete.

Tvärvetenskapligt centrum

Stockholm Center on Global Governance (SCGG) är ett tvärvetenskapligt centrum och de medsökande är professorerna Lisa Dellmuth, Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer, och co-director i centret, Mark Klamberg, Juridiska institutionen, Torun Lindholm Öjmyr, Psykologiska institutionen, och Aryo Makko, Historiska institutionen.

Varje forskningsmiljö kommer att få 4–6 miljoner kronor per år under fem år, och planen är att ge möjlighet till ytterligare fem års finansiering efter utvärdering.

Läs mer om Jonas Tallbergs forskning här