Lyckad workshop om europeisk och internationell politik i Florens

8–9 februari arrangerade Statsvetenskapliga institutionen, SU, i samarbete med Robert Schuman Centre en workshop på European University Institute (EUI) i Florens. Niklas Bremberg (SU) och Stephanie Hofmann (EUI) stod som värdar för workshopen som finansierades av Erasmus+ och Svenska nätverket för Europaforskning i statsvetenskap (SNES).

Porträttbild på Niklas Bremberg.
Niklas Bremberg. Foto: Rickard Kihlström/Stockholms universitet.

Workshopen blev väldigt lyckad och jag upplevde att våra doktorander och post-docs fick ut mycket av besöket i Florens, både kommentarer och feedback på sina projekt och möjligheter att knyta nya kontakter med kollegorna på EUI. Vi har ju inte varit ute och rört på oss så mycket de senaste åren på grund av pandemin så därför är den här typen av arrangemang viktiga, inte minst för våra doktorander

Niklas Bremberg

Syftet med workshopen var att sammanföra forskare och doktorander från de två institutionerna som forskar om europeisk och internationell politik. Ett tjugotal doktorander, post-docs och forskare deltog i workshopen och från Statsvetenskapliga institutionen medverkade Niklas Bremberg, Johannes Geith, Carolina Jansson, Alexander Katsaitis, Ludvig Norman, Jasmijn van der Most, Camilla Wangmar, Carl Vikberg.

Programmet från Florens 8-9 februari 2024 (675 Kb)