Stockholm Centrum för Global Samarbete startat

Stockholms centrum för globalt samarbete (Stockholm Center on Global Governance, SCGG) är ett internationellt tvärvetenskapligt centrum för forskning om globalt samarbete.

Stockholms centrum för globalt samarbete är förlagt vid Stockholms universitet och erbjuder internationellt ledande forskning om globalt samarbete inom samhällsvetenskap, humaniora och juridik. Därtill erbjuder SCGG doktorandutbildning och samverkan mellan forskare och andra samhällsaktörer. Det är norra Europas första centrum för studiet av globalt samarbete.

Centrumet samlar ett fyrtiotal forskare och doktorander inom olika discipliner. SCGG samarbetar med flera av världens ledande forskningsinstitut om globalt samarbete.

Stockholms centrum för globalt samarbete (SCGG) tar sig an den övergripande frågan om varför, hur och med vilka konsekvenser som globalt samarbete utmanas. Därtill kommer SCGG att undersöka hur detta system kan stärkas som svar på krav på mer demokratiskt, effektivt och rättvist globalt samarbete.

Centrumet erbjuder internationellt ledande och tvärvetenskaplig forskning om globalt samarbete inom samhällsvetenskap, humaniora och juridik. Forskning, doktorandutbildning och samverkan integrerars med det omgivande samhället.

SCGG är ett excellenscentrum etablerat med stöd från Vetenskapsrådet.

Mer information om SCGGs verksamhet, nyheter och events finns på hemsidan.