Yttrande över slutbetänkandet Förstärkt skydd för demokratin och domstolarnas oberoende

Statsvetenskapliga institutionen har yttrat sig över slutbetänkandet Förstärkt skydd för demokratin och domstolarnas oberoende.

En bild på den svenska lagboken.
Foto: Jens Olof Lasthein/Stockholms universitet.

2020 års grundlagskommitté är en parlamentariskt sammansatt kommitté som har haft i uppdrag att utreda formerna för ändring av grundlag och behovet av att ytterligare stärka domstolarnas och domarnas oberoende långsiktigt. Utredningen föreslår att det ska bli svårare att ändra grundlag och att skyddet för domstolarnas och domarnas oberoende ska stärkas.

Statsvetenskapliga institutionen har fått möjlighet att yttra sig över betänkandet. Svaret har skrivits av professor Göran Sundström tillsammans med professorerna Jan Teorell och Ludvig Beckman samt docenterna Martin Qvist, Jon Nylén och Ludvig Norman.

Läs yttrandet:  Yttrande över Förstärkt skydd för demokratin och domstolarnas oberoende (336 Kb)