Lathund - publicera studentuppsatser i DiVA

I denna lathund går vi igenom de fält som är obligatoriska att fylla i när du publicerar din studentuppsats i DiVA. Om du har frågor eller behöver hjälp, kontakta DiVA-administratören på din institution.

Tänk på att de uppgifter som du anger i DiVA ska vara desamma som i den uppladdade filen. Om du vill öka sökbarheten för din uppsats, kan du även fylla i nyckelord och abstract, även om dessa fält inte är obligatoriska. Var då noga med stavning och formatering.

Gör så här:

1. Logga in i DiVA http://su.diva-portal.org/login med ditt universitetskonto.

2. Välj publikationstyp:
Studentuppsats (Examensarbete) är förvald. Klicka på fortsätt.

Skärmdump från DiVA

3. Författare:
Ange samtliga författare. Fyll inte i forskargrupp.

Skärmdump från DiVA

4. Välj organisation:
Klicka på Välj organisation och sök eller bläddra fram den institution elleravdelning där arbetet utförts.

Det är viktigt att ange rätt institution eller avdelning! Hör med din institution/avdelning om du är osäker på vad du ska välja.

5. Titel:
Ange titel och språk för titeln.
Alternativ titel: Om du i uppsatsen angett titel på ett annat språk fyller du i den här.

Skärmdump från DiVA.

6. Examen:
Ange uppsatsnivå och hur många högskolepoäng uppsatsen omfattar. I listan visasbåde den gamla benämningen poäng och den nuvarande högskolepoäng (hp). Angeutbildningsprogram om dessa finns med i listan. Annars hoppa över dessa fält.
Övriga uppgifter: Ange år för när uppsatsen färdigställts och den sista numrerade sidan i uppsatsen.

Skärmdump från DiVA

7. Nationell ämneskategori:
Välj ämneskategori genom att klicka på knappen och därefterantingen söka fram eller bläddra i trädstrukturen. Hör med din institution om du är osäker påvilken ämneskategori du ska välja. Om du valt fel kategori kan den tas bort genom att trycka på x.

Skärmdump från DiVA.

8. Ladda upp fil:
Ladda upp uppsatsen/examensarbetet i pdf-format (A4). Låt alternativet”Gör fritt tillgänglig nu” vara valt om inget speciellt gäller för din uppsats. ”Gör fritt tillgänglignu” innebär att filen också arkiveras i DiVA.

Skärmdump från DiVA

9. När du laddat upp filen – läs igenom och bocka för godkännandet av publiceringsvillkoret.

Skärmdump från DiVA.

10. Granska/Publicera:
De uppgifter som är ifyllda visas så att du kan kontrollera att det blev rätt.Vill du ändra något, använd länken Ändra uppgifter eller klicka på Tillbaka för att komma tillformuläret och genomföra ändringarna.

11. Kontrollera fil:
Kontrollera också att det går att öppna pdf-filen som du laddat upp. Detta gördu längst ner på sidan under rubriken Bilagor. Klicka på ”fulltext” för att öppna din bifogade fil.

Skärmdump från DiVA.

12. Skicka in:
Om uppgifterna stämmer och filen går att öppna, klicka på Skicka in.

När du har skickat in din uppsats

När du har skickat in din uppsats kontrolleras uppgifterna av en administratör på din institution innan den publiceras. Du kan därför inte se din uppsats i DiVA direkt efter att du har registrerat den. När administratören har publicerat uppsatsen blir den sökbar.

Om du i efterhand upptäcker att du gjort något fel, till exempel laddat upp en felaktig fil eller angett fel institution hör du av dig till DiVA-administratören på din institution. 

 

Kontakt

DiVA-administratör
På denna sida