Nytt poddavsnitt: Vems historia berättas i klassrummet? Att problematisera dominerande narrativ

Mathias Blomberg och Line Ekman från Fryshusets gymnasium berättar om hur lärare kan problematisera och komplettera historiska narrativ för att skapa en mer mångfacetterad historieundervisning på gymnasiet.

Vems historia är det som berättas när man beskriver ett historiskt skeende? Är det en korrekt bild av Sverige på 1900-talet om historien beskrivs utan att kvinnor eller funktionsvarierade får ta plats?

Hur historiska narrativ och hur de dominerande beskrivningarna kan problematiseras och kompletteras har Mathias Blomberg och Line Ekman undersökt i en studie som bland annat omfattar forskningslektioner på ett gymnasium i Stockholm under två år.

Lyssna på poddavsnittet här

Poddavsnittet är baserat på artikeln: En, två eller flera historier? – undervisning för decentrering av historiska narrativ.

 

Om podden Lärare & Forskning

Podden Lärare & Forskning startade i början av 2023. Den lyfter på ett lättillgängligt och populärvetenskapligt sätt fram forskningsresultat som fokuserar på olika aspekter av undervisning och lärande.

I varje poddavsnitt får vi lyssna på en forskare och en lärare som berättar och diskuterar om sina forskningsresultat från en ämnesdidaktisk och undervisningsutvecklande forskningsstudie. På 30 minuter hjälper de oss fånga det viktigaste i deras studie.

Initiativet till podden kommer från Lärarstiftelsen som äger den vetenskapliga tidskriften ForskUL, som Inger Eriksson vid Institutionen för ämnesdidaktik är redaktör för. Ambitionen med podden har varit att hitta ett alternativt sätt att berätta om artiklarna i tidskriften.