Så mycket mer än att bara läsa boken!

Vilka kommunikativa strategier använder barn under en högläsningsaktivitet i förskolan? Och hur kan förskollärare främja deras möjligheter till ett aktivt deltagande? Det är frågor som förskolenätverket undersöker i ett nystartat projekt.

Deltagande förskollärare förbereder för högläsning och fördjupat arbete med innehåll i boken. Foto: Petra Petersen.

I STLS förskolenätverk forskar förskollärare på hur barn använder sitt språk och hur de kommunicerar. Tillsammans utvecklar de nya arbetssätt som gynnar barnens språk och kommunikativa förmåga. Arbetet bygger på både beprövad forskning och egna erfarenheter.

– För att få barnen så aktiva och delaktiga som möjligt använder vi barnlitteratur och högläsning på olika sätt, berättar Petra Petersen som är nätverksledare för ramprojektet i förskoledidaktik i STLS. Genom att medvetet designa hur högläsningsstunderna ska gå till, kan vi bättre planera tillfällen där barnen kan vidga sina upplevelser. Läsning, litteratur och språk kan vara så många olika saker i förskolan. Vi vill utöka barnens möjligheter till att använda alla sina kommunikativa förmågor.

Strävar efter gynnsamma förhållanden

Inom ramen för projektet undersöker nätverket vilka förhållningssätt, arbetssätt och miljöer som verkar vara gynnsamma för barns kommunikativa förmågor i förskolans vardag. Vilka kommunikativa strategier använder barnen under högläsningsaktiviteterna? Och hur kan förskollärare bidra till att främja deras möjligheter till deltagande?

– Vi undersöker bland annat vilken roll litteraturen har för barnens aktiva språkande och hur det utvecklar deras eget berättande. Vi undersöker också hur vårdnadshavares delaktighet i verksamheten kan stärka barnens aktiva ordförråd. Utifrån en planerad språklig aktivitet använder vi vårdnadshavarna som samarbetspartners i arbetet.

Viktigt att få syn på detaljer

I nätverket uppmärksammar de även små, men viktiga detaljer, som kan ha stor betydelse för barnens språkfrämjande utveckling. Genom filmobservationer och fältanteckningar lyckas de fånga små signaler som barnen använder i sin kommunikation, som kroppens rörelser, blickar eller annat som kan vara lätt att missa när man är i stora grupper.

– Att dokumentera arbetssätt och förhållningssätt på det här sättet är fantastiskt bra, säger deltagarna. Vi upptäcker nästan alltid något vi missat. Materialet analyserar tillsammans och noterar både vad som är gynnsamt, eller inte gynnsamt, för barnens aktiva deltagande.

Vill du vara med?

Om du tycker det här verkar intressant och vill veta mer, då ska du höra av dig till oss i förskolenätverket.

Kontaktuppgifter hittar du här

Varje vår öppnas också en ny anmälan om du vill ansöka om ett eget projekt. Sista anmälan är den 15 april.

Läs mer om hur du ansöker om medel för ett projekt