ULF – Utbildning, Lärande och Forskning

ULF startade som en försöksverksamhet för att minska glappet mellan forskning och utbildning. Syftet var hitta bra samverkansformer mellan forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. Från och med 2025 permanentades verksamheten och SU har fått ett utökat samordningsansvar.

Undervisning i mellanstadiet
Foto: Katja Kircher

Enligt skollagen ska utbildning ”vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Det betyder att lärare ska basera sin yrkesutövning på forskning och att skolutveckling ska genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt. Detta sker i dag i alltför liten utsträckning. Det finns också ett upplevt glapp mellan teori och praktik som gör att utbildningsvetenskaplig forskning inte alltid kan tillämpas i skolans verksamhet. 

Målet med ULF är därför att utveckla och pröva långsiktigt hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skolhuvudmän för att stärka den vetenskapliga grunden och det vetenskapliga förhållningssättet i skolan. Genom ULF har flera framgångsrika samverkansmodeller utvecklats och implementerats.

Samverkan regleras genom avtal

Rent praktiskt går det till som så att alla lärosäten som medverkar i samverkan tecknar lokala ULF-avtal mellan sina skolhuvudmän, både på kommunal och fristående nivå. Avtalen sänder viktiga signaler om att båda parter är beredda att skapa de förutsättningar som krävs för att forskare och lärare i det dagliga arbetet ska kunna samverka kring forsknings- och utvecklingsarbete.

Inom avtalen prövas sedan olika samverkansmodeller. Vid Stockholms universitet har ULF-avtalen knutits till Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS), och och på det sättet hjälpt till att stärka arbetet med satsningarna inom ULF.

Organiseras genom ”samordningsnoder”

Arbetet inom ULF är organiserat i så kallade noder, där flera lärosäten samarbetar. Varje nod ansvarar främst för övergripande verksamhetsplanering, fördelning av medel och kunskapsutbyte. Totalt ingår omkring 25 lärosäten i samtliga noder.

Sedan 2025 har Stockholms universitet samordningsansvaret för den nya Huvudstadsnoden. Där ingår, förutom Stockholms universitet, även Gymnastik- och idrottshögskolan, Konstfack, Kungliga Musikhögskolan, Stockholms konstnärliga högskola och Södertörns högskola.

Se även

ULF-projektets nationella samordning

 

Den lokala ULF-samordningsgruppen vid Stockholms universitet består av:

Ordförande:

  • Maria Andrée, Institutionen för ämnesdidaktik: maria.andree@su.se (även vetenskaplig ledare STLS).

Ledamöter i samordningsgruppen:

  • Magnus Kilger, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen: magnus.kilger@buv.su.se
  • Camilla Bardel, Institutionen för ämnesdidaktik: camilla.bardel@su.se
  • Kristina Danielsson, Institutionen för ämnesdidaktik: kristina.danielsson@su.se
  • Joakim Edsjö, Fysikum: edsjo@fysik.su.se
  • Joacim Ramberg, Institutionen för specialpedagogik: joacim.ramberg@specped.su.se
  • Larissa Mickwitz, Institutionen för pedagogik och didaktik: larissa.mickwitz@edu.su.se
  • Mattias Björklund, Botkyrka kommun: mattias.bjorklund@botkyrka.se
  • Ann-Sofie Jägerskog, Fryshusets gymnasium: ann-sofie.jagerskog@su.se 
  • Sebastian Björnhammer, Kunskapsskolan Sverige AB: sebastian.bjornhammer@kunskapsskolan.se
  • Jonatan Lannemar, Nacka kommun: jonatan.lannemar@nacka.se
  • Kerstin Dareflod, Södertälje kommun: kerstin.dareflod@skolasodertalje.se 

Adjungerade:

  • Niclas Westin, Stockholms stad (representant i Uppsalanodens styrgrupp): niclas.westin@stockholm.se
  • Anna-Karin Nordin, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet (koordinator inom ULF): anna-karin.nordin@su.se
  • Johan Sandahl, vetenskaplig ledare STLS, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet: johan.sandahl@su.se
  • Jenny Rosén, vetenskaplig ledare STLS, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet: j.rosen@su.se

 

 

Nedanstående skolhuvudmän har ingått avtal med Stockholms universitet (SU), vilket också innebär att det inom detta samarbete går att söka ULF-medel. I den nya Huvudstadsnoden som SU kommer att ansvara för från 2025, kommer fler huvudmän att ingå.

Skolhuvudmännen är:

  • Stockholms stad
  • Botkyrka kommun
  • Nacka kommun
  • Fryshusets gymnasium
  • Kunskapsskolan
  • Södertälje kommun 
På denna sida

mainArticlePageLayout

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}