Om barn i gängkriminalitet och rätten till trygg rättsprocess

Amanda Lublin, doktorand i processrätt vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet, har skrivit ett inlägg på Barnrättsbloggen där hon reflekterar över bekämpandet av gängkriminalitet ur ett barnrättsperspektiv.

I barnrättsbloggen lyfts juridiska perspektiv på aktuella frågor som rör barn, och intressanta dilemman inom barnrätten. Inläggen kan komma både från forskare med anknytning till Barnrättscentrum och andra med för ämnet relevant expertis.

I Amanda Lublins inlägg "Även barn i gängkriminalitet har rätt till en rättvis och trygg rättsprocess – Reflektioner om bekämpandet av gängkriminalitet ur ett barnrättsperspektiv" beskriver och analyserar Amanda den senaste tidens debatt om allt strängare straff för unga lagöverträdare.

"I det här blogginlägget ska den nu pågående rättspolitiska diskussionen och aktuella initiativ och förslag till reformer inom det straff- och processrättsliga området först sättas i en historisk kontext för att därefter diskuteras utifrån ett barnrättsperspektiv. Som titeln på inlägget indikerar finns det anledning att betona att även unga lagöverträdare, inte minst de allra yngsta, också har rätt till en rättvis och trygg rättsprocess. De förslag som nu diskuteras och i vissa avseenden redan har lagts fram kan både problematiseras och kritiseras ur detta perspektiv."

Läs inlägget i Barnrättsbloggen