Reflektioner om den så kallade angiverilagen

Pernilla Leviner, professor i offentlig rätt vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet, har skrivit ett inlägg på Barnrättsbloggen där hon reflekterar över den så kallade angiverilagen ur ett barnrättsvetenskapligt perspektiv.

I barnrättsbloggen lyfts juridiska perspektiv på aktuella frågor som rör barn, och intressanta dilemman inom barnrätten. Inläggen kan komma både från forskare med anknytning till Barnrättscentrum och andra med för ämnet relevant expertis.

I Pernilla Leviners inlägg "Rättsliga och rimliga gränser för informationsutbyte – barnrättsvetenskapliga reflektioner om den så kallade angiverilagen" beskriver och analyserar Pernilla regeringens direktiv som syftar till att allt fler i samhället ska vara skyldiga till att anmäla papperslösa barn och vuxna.

"Så vad gäller då egentligen? Vad kan utredningen tänkas komma fram till i denna fråga? Skulle ett förslag om att införa en plikt för exempelvis skola, hälso- och sjukvård samt socialtjänst att anmäla (eller ange) barn som lever utan tillstånd i Sverige till Migrationsverket eller Polismyndighet strida mot barnkonventionen? Vilka problem finns i förhållande till annan reglering som gäller i Sverige? Dessa frågor handlar detta blogginlägg om.

Redan här inledningsvis bör tydliggöras att ja, reglering innebärande att skola, hälso- och sjukvård samt socialtjänst skulle vara tvungna att informera om och anmäla barn som lever utan tillstånd i Sverige skulle strida mot barnkonventionen, men också mot bestämmelser i svensk nationell rätt."

Läs inlägget i Barnrättsbloggen