Vem bestämmer om vården av för tidigt födda barn?

Kavot Zillén, docent i offentlig rätt vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet, har skrivit ett inlägg på Barnrättsbloggen där hon reflekterar över det för tidigt födda barnets rättsliga ställning i vården.

Bild på fötterna på ett nyfött barn
Hur kan barnets roll som rättighetsbärare säkerställas, när barnets egna inställning och åsikt inte kan inhämtas? Foto: Yana Tatevosian/Mostphotos

I barnrättsbloggen lyfts juridiska perspektiv på aktuella frågor som rör barn, och intressanta dilemman inom barnrätten. Inläggen kan komma både från forskare med anknytning till Barnrättscentrum och andra med för ämnet relevant expertis.

I Kavot Zilléns inlägg "Vem bestämmer om vården av för tidigt födda barn?" diskuteras några av de barnrättsliga utmaningar som finns i vården av för tidigt födda barn. Utgångspunkt tas i FN:s barnrättskommittés uttalanden om att den tidiga barndomen är en mycket viktig period för att förverkliga barnets rättigheter och att det främst är genom föräldrar eller andra anknytningspersoner som små barn kan förverkliga sina rättigheter.

"Även mycket små barn har rättigheter, men …

Vård och omhändertagande av för tidigt födda barn involverar flera olika aktörers rättigheter, ansvar och intressen. I många fall överensstämmer dessa med varandra, men i andra fall kan det uppstå konflikter och det blir svårt att avgöra vad som är barnets bästa."

Läs inlägget i Barnrättsbloggen