Forskare: Hög tid att lyfta havet under klimatförhandlingarna

Genom att minska övergödningen och skydda viktiga ekosystem kan utsläppen av växthusgaser från kusterna minska och havets funktion som kolsänka stärkas, skriver professorerna Alf Norkko, Christoph Humborg och Gustaf Hugelius i en debattartikel.

Klimattoppmötet Cop28 pågår just nu för fullt i Dubai. Men en fråga som inte lyfts tillräckligt i klimatarbetet är havets viktiga funktion. Det menar professorerna Christoph Humborg, vetenskaplig ledare vid Stockholms universitets Östersjöcentrum, Alf Norkko, forskningsledare vid Tvärminne zoologiska station, Helsingfors universitet och Gustaf Hugelius, biträdande föreståndare för Bolincentret för klimatforskning vid Stockholms universitet. I en debattartikel som publicerats i svenska Aftonbladet och i finlandssvenska Hufvudstadsbladet uppmanar forskarna regeringarna i Sverige och i Finland att verka för att havens roll i klimatarbetet lyfts i de kommande och framtida COP 28-samtalen, samt att minskad övergödning och stärkt biologisk mångfald prioriteras som en del av klimatarbetet.

Läs artikeln här:

Aftonbladet: Vi missar havets roll för att rädda klimatet

Hufvudstadsbladet: Dags att lyfta havets roll i klimatarbetet

Stockholms universitets Östersjöcentrum och Bolincentret för klimatforskning vid Stockholms universitet, samt Tvärminne zoologiska station och Institutet för atmosfär- och jordsystemsforskning vid Helsingfors universitet arbetar tillsammans inom CoastClim (Centre for Coastal Ecosystem and Climate Change) för att undersöka sambanden mellan kust och klimat. Målet är att förbättra förvaltningen av kustområden för att därmed motverka klimatförändringar.

Läs mer om CoastClim:

www.coastclim.org