Miljöminister Pourmokhtari på SU-besök om havsfrågor

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte idag Stockholms universitet för att samtala om angelägna havs- och kemikaliefrågor med företrädare för Östersjöcentrum och Institutionen för miljövetenskap.

Havet stod i fokus när klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari idag besökte Stockholms universitet. Bakre raden från vänster: Axel Nordberg, politiskt sakkunnig vid Klimat- och näringslivsdepartementet, Christoph Humborg, vetenskaplig ledare för Östersjöcentrum, och Charles Berkow, omvärldsanalytiker vid Östersjöcentrum. Främre raden från vänster: Tina Elfwing, föreståndare för Östersjöcentrum, Romina Pourmokhtari, klimat- och miljöminister, och Christina Rudén, professor vid Institutionen för miljövetenskap. Foto: Lisa Bergqvist

Diskussionerna täckte bland annat behovet av att inkludera havsfrågorna i klimatarbetet. Östersjöcentrums vetenskapliga ledare Christoph Humborg underströk att ett välmående hav kan binda kol från atmosfären, medan ett övergött hav istället läcker växthusgaser.

Christina Rudén, professor vid Institutionen för miljövetenskap, lyfte vikten av god reglering och kontroll i kemikaliearbetet, samt att mycket arbete kan göras på nationell nivå för att implementera EU:s kemikaliestrategi.

Fisket var givetvis också på agendan. Östersjöcentrums omvärldsanalytiker Charles Berkow påpekade att man inte ska tro att fisket blir hållbart bara man håller sig till de nivåer som redovisas högst upp i fiskeforskarnas (ICES) råd.

– Samtalen var givande och konstruktiva och ett bra exempel på universitetens samverkan med resten av samhället. En fortsatt öppen dialog mellan forskningen och politiken behövs för att lösa Östersjöns miljöproblem, konstaterar Tina Elfwing, föreståndare för Östersjöcentrum.