Nationella medel för fartygstid

Från 2025 finns möjligheter att få kostnader för fartygstid täckt. Det gäller forskning ombord på något av de sex svenska forskningsfartygen Ocean Surveyor, KBV181, Svea, Skagerak, Electra och Oden. Utlysningen kommer under hösten 2024, så redan nu är det hög tid att börja planera för era forskningsprojekt.

Forskningsfartyget Electra af Askö
Stockholms universitets forskningsfartyg R/V Electra af Askö

Det är Swedish Research Vessel Infrastructure for Marine Research (SWERVE) som utlyser dessa medel. SWERVE är en nationell infrastruktur som finansieras av Vetenskapsrådet, där sju svenska organisationer ingår – SLU, Polarforskningssekretariatet, Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Sveriges geologiska undersökning (SGU), och SMHI. Målet med SWERVE är att förbättra tillgängligheten till fartyg, utrustning, teknisk expertis och data för det svenska, marina forskarsamhället.

Granskning av ansökan

Ansökningarna kommer att genomgå en konkurrensutsatt granskningsprocess för att fastställa den vetenskapliga kvaliteten, något som tillsammans med förutsättningar för det praktiska genomförandet sedan blir avgörande i beslutet om tilldelning av fartygstid.

Vid ett positivt beslut beviljas fartygstid på något av de sex svenska forskningsfartygen utan fartygshyra. Andra kostnader kan dock tillkomma, till exempel för bränsle och mat under expeditionen. Observera att utlysningen inte handlar om att finansiera forskningen, utan endast medel för att täcka fartygets hyreskostnad och användning av den basutrustning som finns att tillgå.

Beviljad fartygstid kan variera från en enskild kajplats på en befintlig resa, kombinerade resor, resor med flera projekt, eller en enskild projektresa. Det geografiska området för resor är inte begränsat, och även om den befintliga verksamheten huvudsakligen sträcker sig från Östersjön till Skagerrak, kan resor längre bort också få stöd.

• Mer information om ansökningsprocessen kommer att skickas ut inom kort.
  • För att hålla dig informerad om SWERVE och få information om när ansökningsperioden öppnar är du välkommen att registrera dig på e-postlistan för SWERVE
  • För frågor om fartygsfinansieringen, kontakta Louise Newman, föreståndare för SWERVE (louise.newman@gu.se).