Ny policy brief: Hästhållning kan bidra till övergödning och bör inkluderas bättre i beräkningar

Forskning visar att hästgårdar kan vara en betydande källa till näringsläckage och därmed bidra till övergödning av vattendrag och kustområden. Detta näringsläckage bör beaktas bättre i de beräkningar som ligger till grund för övergödningsarbetet, så att rätt åtgärder kan sättas in, skriver forskare från Östersjöcentrum, Sveriges lantbruksuniversitet och Södertörns högskola i en ny policy brief.

Hästhållningen växer i Sverige, där cirka 350 000 hästar finns runt om i landet. Tillsammans uppskattas hästarna årligen producera 2,9 miljoner ton gödsel, som innehåller betydande mängder fosfor och kväve. Dessa näringsämnen kan läcka ut i omgivande miljö om gödseln inte hanteras på rätt sätt.

En av utmaningarna är att många hästgårdar är belägna i stadsnära områden med begränsad yta och brist på omgivande vegetation som kan ta upp näringen. Hagarnas beskaffenhet är också avgörande för risken för näringsläckage; när hagarna blir upptrampade minskar markens förmåga att binda näringsämnena.

Forskning visar att näringsläckaget från hästgårdar kan öka halterna av fosfor och kväve i närliggande vattendrag betydligt, men detta näringsläckage inkluderas inte fullt ut i de beräkningar som ligger till grund för arbetet mot övergödning.

I en ny policy brief föreslår förskare från Stockholms universitets Östersjöcentrum, Sveriges lantbruksuniversitet och Södertörns högskola en rad rekommendationer för att öka kunskapen om hästhållningens bidrag till övergödningen och skapa incitament för att minska näringsläckaget.

Läs policy briefen här:

Inkludera närängsläckaget från hästgårdar i övergödningsarbetet (layoutad pdf)

Inkludera näringsläckaget från hästgårdar i övergödningsarbetet (webbtextversion)

Se ett frukostseminarium där Linda Kumblad, Stockholms universitets Östersjöcentrum och Monica Hammer, Södertörns högskola, presenterar forskning som ligger till grund för policy briefen: