Ny policy brief: Inför fler fiskefria områden

Fler fiskefria områden bör införas i Sverige, för att skydda fisk- och kräftdjursbestånd och marina ekosystem. Det skriver forskare från Stockholms universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i en ny policy brief. Men det är viktigt att områdena utformas på rätt sätt och är tillräckligt omfattande.

Intensivt fiske är en av de faktorer som har störst påverkan på de marina ekosystemen och många fisk- och kräftbestånd är idag kraftigt reducerade. Att freda vissa områden från fiske kan ha god effekt, både på de arter som tidigare fiskades, och på andra arter, visar utvärderingar. I en ny policy brief uppmanar forskare vid Stockholms universitet och Sveriges lantbruksuniversitet nu beslutsfattare att införa fler fiskefria områden.

– Rätt utformade är fiskefria områden ett bra verktyg för att skydda och återuppbygga fisk- och kräftdjursbestånd. De ger också positiva effekter på ekosystemen, skriver forskarna.

Säl och skarv kan lokalt ha stor negativ effekt på kustfiskbestånd i Östersjön, vilket kan dämpa eller förta effekten av skyddet. I områden där det finns mycket säl och skarv rekommenderar därför forskarna att fiskefredningen kompletteras med åtgärder för att skydda kustfisken från predation, till exempel fysiska barriärer eller skrämmor.

I första hand rekommenderar rekommenderar forskarna införande av områden som är fiskefredade hela året. Så kallade lektidsfredade områden, där fiske endast är förbjudet under lektiden, kan vara enklare att införa, men är oftast inte en tillräckligt effektiv skyddsåtgärd för försvagade fisk- och skaldjursbestånd.

– Fredning under lekperioden på lekplatser kan ha en viss effekt genom att skydda de mest värdefulla, produktiva och största individerna, som stora honor, från fiske, men om de fiskas upp under andra delar av året uteblir i praktiken skyddseffekten och den så kallade lekbiomassan återuppbyggs inte, skriver de.

Begränsningar av fisket tas inte alltid emot väl av yrkes- och fritidsfiskare, konstaterar forskarna. Om det är möjligt bör man engagera dessa och andra intressenter tidigt i processen. Samtidigt är det viktigt bör man ha i åtanke att fiskefria områden i förlängningen kan ha positiva effekter även för fisket.

– Fiskefria områden fungerar som en försäkring för fisket eftersom de kan bidra till att hindra beståndskollapser och motverka den genetiska utarmning som kan ske genom ett selektivt fiske på storvuxna individer.

Policy briefen ”Inför fler fiskefria områden för att skydda bestånd och ekosystem” är en samproduktion mellan Stockholms universitets Östersjöcentrum och Sveriges lantbruksuniversitet. Från Stockholms universitet har Johan Eklöf, Institutionen för ekologi, miljö och botanik, samt Joakim Hansen och Sofia Wikström vid Östersjöcentrum deltagit i processen. Från Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU Aqua) har Ulf Bergström, Charlotte Berkström och Mattias Sköld medverkat.

Läs hela policy briefen:

Inför fler fiskefria områden för att skydda bestånd och ekosystem