Ny rapport sammanfattar kunskapsläget kring grön infrastruktur i vattenmiljöer

Det finns inga färdiga indikatorer för att mäta och följa upp funktionell grön infrastruktur i hav och sötvatten. Däremot är förutsättningarna goda för att utveckla landskapsindikatorer och på andra sätt möjliggöra en förvaltning av grön infrastruktur i vattenmiljöer. Det konstaterar forskare vid Östersjöcentrum i en ny rapport framtagen för länsstyrelsen.

För att bevara och stärka den biologisk mångfalden och säkra ekosystemtjänster krävs livsmiljöer i tillräcklig omfattning och kvalitet – en så kallad grön infrastruktur. I uppföljningen av de svenska miljömålen har det dock visat sig vara svårt att utvärdera när man uppnått en funktionell grön infrastruktur. För att förbättra myndigheternas kunskaper på området och nå en gemensam målbild driver länsstyrelserna, Skogsstyrelsen, Havs- och vattenmyndigheten, Jordbruksverket och Naturvårdsverket ett samarbetsprojekt där man bland annat låtit anordna kunskapsseminarier.

När det gäller grön infrastruktur i hav och sötvatten genomfördes ett seminarium i november 2022 av Stockholms universitets Östersjöcentrum för Havsmiljöinstitutets räkning. 24 experter och andra aktiva inom området, bland annat från förvaltningen, deltog för att sammanställa aktuell ekologisk kunskap om indikatorer för funktionella landskap.

– Seminariet visade att det pågår mycket spännande forskning inom det här området, säger forskaren Sofia Wikström vid Östersjöcentrum, som ledde seminariet och författat rapporten.

Även om det kunde konstateras att färdiga indikatorer för grön infrastruktur saknas, framkom att det finns goda möjligheter att ta fram landskapsindikatorer och på andra sätt utvärdera om livsmiljöerna i havet är tillräckligt omfattande och sammanbundna.

Sofia Wikström, Stockholms universitets Östersjöcentrum. Foto: Lisa Bergqvist

– Det är förmodligen svårt att ta fram indikatorer för grön infrastruktur som helhet, men det kan vara viktigare att hitta sätt att följa utvecklingen när det gäller vissa arter eller miljöer som är hotade. Där lyftes särskilt ålgräsängar på den svenska västkusten och lekområden för rovfisk längs östkusten. Inom vissa forskningsprojekt har man kommit långt med att ta fram metoder för att analysera möjligheterna för arter att sprida sig, så kallad konnektivitet, som kan användas för förvaltning av grön infrastruktur i svenska kustområden, säger Sofia Wikström.

Läs hela rapporten:

Funktionella landskap – hav, sötvatten och våtmarker

Läs mer om Stöd i åtgärdsarbetet: Ekosystem och biologisk mångfald hos RUS (Regional Utveckling och Samverkan i miljömålssystemet)