Skärgårdsvikarnas öde i faktaspäckat, poetiskt musikverk

– Man ska våga gå utanför sin bekvämlighetszon, då kan det hända spännande grejer, säger forskaren Åsa Nilsson Austin, som precis framfört sin forskning i poetisk dräkt, i ett nyskapat musikaliskt verk under Östersjöfestivalen.

Åsa Nilsson Austin framför sin tonsatta forskningstext Thriving Bays i Berwaldhallen.
Åsa Nilsson Austin. Foto: Arne Hyckenberg

Thriving Bays – så heter musikstycket av kompositören Anna Berg och Östersjöcentrums postdoktor Åsa Nilsson Austin, som uruppfördes i Berwaldhallen under årets traditionsenliga Östersjöfestival. En festival som i år ville få in mer av forskningen om Östersjön i programmet, och därför valt ut nio forskare, som i ett samarbete med lika många kompositörer fick se sin forskning transformeras till konst.

 

Stämningsfullt

Resultatet, för Åsa Nilsson Austins del, blev ett stämningsfullt, och samtidigt faktaspäckat stycke, framfört av Åsa själv tillsammans med en stråktrio och en slagverkare ur Sveriges Radios symfoniorkester. Det handlar om att vi människor trivs i samma miljöer som också råkar vara Östersjöns rikaste och viktigaste, när det gäller biologisk mångfald: de grunda, vågskyddade, vegetationsrika vikarna. Åsa beskriver vikarna som fiskarnas barnkammare, och hur havet har ändrat karaktär. Hur torsken och ålen, som hennes pappa brukade fiska hela båten full av, har försvunnit.

 

Njutning och sorg

Stycket förmedlar både njutningen vi människor får i dessa miljöer – och sorgen över det som gått förlorat. Hon citerar den amerikanske ekologen Aldo Leopold: ”Wilderness can be destroyed, but not created”. Med ett poetiskt språk lyckas Åsa berätta om problemen med uppgrumling och övergödning av vikarna, där vi människor gärna har våra båtar och våra sommarställen. Hon berättar också om sin forskning, som handlar om hur vi kan få tillbaka de stora rovfiskarna till vikarna, och hur mycket kol och näring som binds in i vassarna som växer där – och vad som händer när vi klipper ner dem för att komma bättre fram med våra båtar.

 

Olika professioner möttes

– Det var väldigt roligt att göra något tillsammans med människor som har helt andra, kreativa yrken, säger Åsa Nilsson Austin.

– Som forskare är man van vid att ha en färdig bild av vad resultatet ska bli, till exempel en vetenskaplig artikel. Här har det i stället fått växa fram – vi visste inte från början vad resultatet skulle bli. Vi fick tolka fritt. Det var svårt i början, men det var också det som gjorde att resultatet blev så dynamiskt, säger Åsa.

Den kreativa processen har fått henne att inse att hon har mer att förmedla än enbart forskningsresultat.

– I det här projektet upplevde jag att vi förmedlade både kunskap, engagemang och hopp om Östersjön.

”Thriving Bays” framfördes den 25 augusti 2023 och inspelningen finns att se och höra på Berwaldhallen Play i 30 dagar efteråt (stycket framförs 21 minuter in i ”Föreställning 1: Sense of Place”):

I det inledande samtalet ”Varför ska musik och vetenskap mötas?” kan du höra Anna Sobek, professor i miljökemi, och Thorsten Blenckner, docent i limnologi, berätta om Östersjöns historia och hur vi människor nyttjat och påverkat havet sedan flera tusen år. Fler forskare från Stockholms universitet deltog i Östersjöfestivalens tvärvetenskapliga experiment Baltic Sea Festival Science Lab.

Läs mer om deras verk här.

Läs mer om Åsa Nilsson Austins forskning.
 

Baltic Sea Festival Science Lab

Nio unga forskare och tonsättare medverkade i Baltic Sea Festival Science Lab, under Östersjöfestivalen 2023. Där omsattes forskningsresultat i musikaliska verk som framfördes av ensembler ur Sveriges Radios Symfoniorkester, i Berwaldhallen. Baltic Sea Festival Science Lab är ett nytt initiativ från Östersjöfestivalen, Stockholms universitet och Voksenåsen Music Academies.

Text: Michaela Lundell